Kunstbog
Skriftet fremhæver den danske malers vigtige rolle i kunsthistorien.
Fritz Melbye
I nutiden eksisterer der en anonymitet i den kulturelle og politiske virkelighed – Paris opfattes som centrum for arbejdet med lys. Og i denne historisk obskure tilgang, overses studierne af lyset foretaget af den store læremester Fritz Melbye og hans fremragende visionære og futuristiske elev, Camille Pissarro.
Camille Pissarro
Pissarro er skaberen af det kollektiv af malere og deres elever, der har givet videnskabelig tematisk oprindelse til alle billedskoler, der driver den moderne kunst. Og som fremmaner den poetiske ånd, der danner billedet og dets scener – ikke langt fra det poetiske tema for farve og former og viden om det åndelige i kunsten.
Den abstrakte ekspressionisme repræsenterer lys og er stærkt forbundet med det impressionistiske koncept, der blev grundlagt af Camille Pissarro. Det er i overensstemmelse med princippet om analyse af lyset som fragment af atomet og kameraets fødsel, at der gives en klar videnskabelig undersøgelse af de partikler, som man komponerer objekterne med. Og som er en strukturel og videnskabelig tænkning, et laboratorium for mennesket og samfundet, og som Hegels teorier om det fragmenterede samfund.